• اخذ پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر چیست ؟

طبق ماده ۶ قانون تجارت هر تاجر و بازرگانی به جز کسبه جزء موظف است دفاتری را که وزارت دادگستری تعیین نموده است را داشته باشد .اشخاصی که شرکتی را ثبت می نمایند باید قبل از آغاز فعالیت خود در سال مالی جدید به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه نمایند. و سپس اظهار نامه پلمپ دفاتر را تنظیم نمایند. و بعد از آن به ثبت نام آن  اقدام نمایند. و نسبت به اخذ پلمپ دفاتر خود اقدام نمایند.

انواع دفاتر پلمپ شده

انواع دفاتر پلمپ شده شامل دفتر کپیه ، دفتر کل ، دفتر روزنامه و دفتر دارائی می باشد. برای اینکه اهمیت و اعتبار این دفاتر حفظ شود قانون برای تهیه آن ها مقرراتی وضع کرده است.طبق مواد ۱۱ و ۱۲ قانون تجارت باید،دفاتر کل و دارائی باید قبل از ثبت هرگونه معامله ای توسط نماینده اداره ثبت شماره گذاری و امضا شود.

تمامی این دفاتر باید بعد از اتمام هر سال به مدت ۱۰ سال نگهداری شوند.دفاتری که در اختیار افراد قرار می گیرد دفاتر ۵۰ برگ،۱۰۰ برگ و دویست برگ می باشند.

دفتر روزنامه

هر تاجری بعد از ثبت شرکت موظف است سالانه نسبت به اخذ آن اقدام نماید.تجار و بازرگانان کلیه محاسبات،مطالبات و نقل وانتقال دارائی شرکت را به طور روزانه در این دفتر ثبت می نمایند.

دفتر دارایی

در این دفتر تمامی اموال و دارایی منقول و غیرمنقول و بدهی ها و مطالبات سال گذشته ثبت می شود.به دلیل اینکه دفتر دارایی زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد بعضی از اشخاص به جای آن از ترازنامه یا بیلان استفاده می نمایند.

دفترکل

در این دفتر عملیات حسابرسی شرکت قبل از پایان سال مالی و به صورت سالانه ثبت می شود.در صورتی که تاجر عملیات مالی شرکت را در دفتر کل ثبت ننماید مشمول مالیات می شود.

دفترکپیه

در دفتر کپیه کلیه مراسلات و مطالبات شرکت ثبت می شود. و قبل از آنکه چیزی در آن نوشته شود باید توسط نماینده اداره ثبت امضا شود.به دفتر کپیه،دفتر آندیکاتور نیز می گویند.

مراحل درخواست اخذ پلمپ دفاتر در سامانه ثبت شرکت ها

مراحل اخذ پلمپ دفاتر

  • در نخستین گام از مراحل اخذ پلمپ دفاتر باید به سایت اداره کل ثبت شرکت ها و بخش اخذ پلمپ دفاتر به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید.اگر شخصی که درخواست اخذ پلمپ دفاتر می نماید شخص حقوقی باشد باید در قسمتی که اطلاعات متقاضی را وارد می نمایید ، نوع متقاضی را شخص حقوقی تعیین نمایید.
  • در مرحله دوم تابعیت و شماره تماس تلفن ثابت و شناسه پستی و شناسه ملی را درج نمایید.
  • تاریخ آغاز سال مالی و ماه مالی را نیز وارد نمایید.تاریخ آغاز سال یا ماه و یا روز مالی با توجه به مراتبی که در اساسنامه شخصیت حقوقی تعیین و ثبت شده است تعیین می شود.تاریخ اتمام سال مالی را سیستم به طور اتوماتیک محاسبه می نماید.
  • در مرحله بعد باید اطلاعات مربوط به آدرس محل اخذ پلمپ دفاتروارد شود.اطلاعات این قسمت را باید به درستی وارد نمایید زیرا دفاتری که پلمپ می شوند به همان آدرسی که در سیستم وارد کرده اید فرستاده می شود.اگر شهری که شما در آن درخواست اخذ پلمپ داده اید در گزینه وجود نداشت باید مثل روش های گذشته اقدام نمایید.
  • در مرحله بعدی باید مشخصات شخص حقوقی را مورد بررسی قرار دهید .اگر اطلاعات وارد شده درست باشد باید گزینه تایید اطلاعات را انتخاب نمایید . اما اگر اطلاعات وارد شده درست نبود باید این موضوع را به واحد ثبتی مورد نظر اطلاع دهید تا مشکل شما را بر طرف نمایند.
  • پس از تایید اطلاعات ، کد پیگیری به شما ارائه می شود.
  • پس از آن سمت شخصی که اظهارنامه را تکمیل نموده است را تعیین نمایید. و بعد از آن مشخصات یکی از اعضای هیئت مدیره را وارد نمایید.
  • در گام بعدی مشخصات سایر اعضای هیئت مدیره را وارد نمایید. و پس از تکمیل اطلاعات بر روی گزینه گام بعدی کلیک نمایید تا به مرحله بعدی بروید.
  • در این مرحله باید عضو هیئت مدیره ، سمت اعضای هیئت مدیره،مدت ماموریت و تاریخ شروع سمت آن ها را تعیین نمایید.
  • در گام بعدی باید وضعیت اعضای دارای حق امضا را تعیین نمایید.
  • سپس نوع دفتری که درخواست نموده اید مثل دفتر کل و روزنامه و همچنین تعداد برگه ها و جلد های دفتررا تعیین نمایید.
  • بعد ازپایان این مراحل و ذخیره اطلاعات به صفحه تایید اطلاعات وارد می شوید.در این صفحه باید مدارک لازم و اظهارنامه را تایید نمایید.
  • پس از اینکه کلیه اطلاعات درخواستی سامانه را تکمیل نمودید و مشکلی وجود نداشت بر روی کلید پذیرش نهایی کلیک نمایید و سپس اصل اظهارنامه اخذ پلمپ دفاتر دارای مهر و امضا را به انضمام کلیه مدارک درخواستی مورد نیاز به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمایید.
  • بعد از اینکه مدارک را ارسال و کد پیگیری را اخذ نمودید گزینه پلمپ دفاتر را انتخاب نمایید.سپس کد پیگیری و تاریخی که مدارک را تحویل پست داده اید تعیین نمایید و گزینه پذیرش نهایی را انتخاب نمایید.
  • پس از اینکه مدارک را به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمودید کارشناس مربوطه پرونده و مدارک شما را بررسی می نماید . در صورتی که کلیه مدارک تایید شد باید هزینه دفاتر پلمپ شده را به صورت اینترنتی پرداخت نمایید.بعد از پرداخت هزینه مجوز پلمپ دفاتر داده می شود.

نکته :در صورتی که متقاضی به دفتر خاصی نیاز داشته باشد باید بعد از انجام مراحل بالا به اداره پست مرکز استان یا شهرستان مربوطه مراجعه نماید و دفاتر مورد نظر را تحویل نماید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پلمپ دفاتر

مدارک مورد نیاز برای اخذ پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

  1. رونوشت کارت ملی و شناسنامه
  2. رونوشت پروانه کسب یا مجوز فعالیت
  3. دریافت اصل اظهارنامه از سایت اداره ثبت شرکت ها و تکمیل و امضای آن توسط یکی از مدیران

مدارک اخذ پلمپ دفاتر

مدارک مورد نیاز برای اخذ پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

  1. رونوشت کارت ملی مدیرعامل و مهر شرکت
  2. رونوشت آخرین آگهی تغییرات شرکت در روزنامه رسمی در صورت وجود تغییرات
  3. در صورت انجام مراحل اخذ پلمپ دفاتر توسط نماینده یا وکیل شرکت،ارائه وکالتنامه یا معرفی نامه
  4. دریافت اصل اظهارنامه از سایت اداره ثبت شرکت ها و تکمیل و امضای آن توسط یکی از مدیران