اخذ کد اقتصادی

  • اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست ؟

کلیه اشخاص بعد از ثبت شرکت باید اقدام به اخذ کد اقتصادی نمایند.کد اقتصادی یک شماره ۱۲ رقمی می باشد که طبق قانون به اشخاص حقیقی و حقوقی که کالا یا خدماتی را عرضه می نمایند داده می شود.از این کد اقتصادی برای شناسایی شرکت ها در واحد مالیاتی استفاده می شود.بنابراین مطابق قانون مالیاتی تمامی شرکت های ثبت شده باید برای اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند.

هر شرکت یا موسسه ای،بعد از اینکه ثبت شد و آگهی تاسیس آن صادر گردید،دو ماه فرصت دارد در دارایی پرونده تشکیل دهد و اقدام به اخذ کد اقتصادی نماید.پرونده مالیاتی از آن جهت اهمیت دارد که وقتی یک شرکت تاسیس شد،بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی تواند کد اقتصادی دریافت نماید.بنابراین شرکت نمی تواند نسبت به عقد قرارداد اقدام نماید و فعالیتی را انجام دهد.همچنین شرکت نمی تواند در پایان سال مالی اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارائی ارائه دهد.بعد از اخذ کد اقتصادی،هر شرکتی باید این کد را روی تمامی فاکتورهای خرید و فروش خود درج نماید.

اخذ کد اقتصادی

دلایل اخذ کد اقتصادی

به چه دلایلی اخذ کد اقتصادی لازم است ؟

  1. شرکت در مزایده ها و مناقصات
  2. اخذ کارت بازرگانی
  3. افتتاح حساب در بانک
  4. صدور فاکتور
  5. عقد قرارداد با شرکت های دولتی

اخذ کد اقتصادی چه مزایایی دارد ؟

اخذ کد اقتصادی مزایای بیشماری برای صاحبان شرکت ها دارد که از جمله آن ها این است که می توانید برای اخذ کارت بازرگانی و مجوز فعالیت های تجاری و همچنین پرداخت مالیات از آن استفاده نمایید.

کد اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی ارائه می شود و همچون شماره شناسایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی محسوب می شود.سازمان امور مالیاتی با استفاده از کد اقتصادی می تواند دفاتر قانونی،صورت حساب ها و فاکتورهای صادر شده را راحت تر بررسی نماید.

با استفاده از کد اقتصادی می توان برای فعالیت های تجاری مجوز دریافت نمود و نسبت به پرداخت حقوق دولت در قالب مالیات اقدام نمود و از رقابت های ناسالم جلوگیری نمود.

مراحل اخذ کد اقتصادی

مراحل اخذ کد اقتصادی

زمانی که کلیه مدارک بالا را بعد از تکمیل نمودن به حوزه مالیاتی تحویل نمایید،سر ممیزی مالیاتی،آن ها را بررسی می نماید.چنانچه مورد تایید قرار گرفت و در دفتر حوزه ثبت گردید،در مقابل دریافت مدارک به شما رسیدی ارائه می دهد.پس از آن مدارک به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و اداره شماره اقتصادی فرستاده می شود و مسئولان مربوطه آن ها را بررسی می نمایند و در صورت تایید کارت کد اقتصادی را صادر می نمایند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی

مدارک اخذ کد اقتصادی اشخاص حقوقی

  1. درخواست کتبی توسط متقاضی
  2. آخرین آگهی تاسیس شرکت در روزنامه
  3. کپی تمامی صفحات مدارک شناسایی
  4. کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
  5. تکمیل فرم اطلاعات شناسایی اشخاص حقوقی

مدارک اخذ کد اقتصادی اشخاص حقیقی

  1. درخواست کتبی توسط متقاضی
  2. کپی پروانه کسب
  3. کپی تمامی صفحات مدارک شناسایی
  4. ۳ قطعه عکس ۳*۲
  5. کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
  6. تکمیل فرم اطلاعات شناسایی اشخاص حقیقی

مدارک اخذ کد اقتصادی