• راهنمای ثبت شرکت

شرکت چیست ؟

در دنیای تجارت  پدیده های متغیری وجود دارد که این پدیده ها برای به نظم رسیدن به قوانین و مقرراتی نیازمند می باشند.

بدون تردید بخش اعظمی از فعالیت های اقتصادی و بازرگانی را شرکت های تجاری برعهده دارند.زیرا ایجاد شرکت تجاری بازدهی فعالیت های اقتصادی را بالا می برد و دارای مزایایی می باشد که فعالیت انفرادی ندارد.مزایایی مانند کسب سود سرمایه بیشتر و تجمع تخصص های مختلف با اهداف مشترک.

شرکت تجاری شرکتی است که در آن ۲ یا چند نفر که هرکدام از آن ها سرمایه ای دارند فعالیتی را انجام می دهند و سود به دست آمده را میان یکدیگر تقسیم می نمایند.

هدف از ثبت شرکت چیست ؟ثبت شرکت چیست

ثبت شرکت با هدف بهره مندی از امتیازات و امکانات بعد از ثبت انجام می گیرد.با ثبت شرکت می توانیم فعالیت های خود را به صورت قانونی انجام دهیم و با خیال راحت کسب وکار خود را توسعه دهیم.

ثبت شرکت در مراجع قانونی ثبت شرکت ها از شرایط  تشکیل هیچ یک از شرکت ها محسوب نمی شود. و شرکت ها با رعایت نمودن شروط مشخص شده در قانون،تشکیل شده به حساب می آیند و شخصیت حقوقی پیدا می کنند.اما از نظر قانونی و برای اینکه کلیه فعالیت های آن ها در بستر قانون انجام شود باید ثبت شوند.

با توجه به اهمیتی که شرکت های تجاری دارند و اثراتی که بر روی اقتصاد کشور می گذارند دولت باید حتی المقدور در شکل گیری شرکت ها نظارت نماید تا وسیله سوء استفاده سودجویان فراهم نگردد.

وقتی یک شرکت به ثبت می رسد کلیه قراردادهایی که بین شرکا شکل می گیرد، رسمی بوده و بعد ها هیچ یک از شرکا نمی توانند از وجود شرکت نامه و اساسنامه و دیگر تصمیماتی که ثبت شده است اظهار بی اطلاعی نمایند.

ثبت شرکت چه مزایایی دارد ؟

  1. واردات و صادرات تمامی کالاهای مجاز بازرگانی
  2. امکان شرکت نمودن در مناقصه ها و مزایده ها
  3. امکان تاسیس شعب در تمامی مناطق کشور
  4. اخذ و اعطای نمایندگی خارجی و داخلی
  5. شرکت نمودن در نمایشگاه ها ی داخلی و خارجی
  6. دریافت وام و تسهیلات بانکی

چنانچه شرکتی به ثبت نرسد ممکن است شرکا در زمان تقسیم سود و زیان با مشکل مواجه شوند.اما اگر شرکت به صورت قانونی ثبت شود،به دلیل اینکه تمامی مسائل شرکت در اساسنامه و شرکت نامه قید می شود.شرکا در زمان تقسیم سود دچار مشکل نمی شوند.

یکی دیگر از مزایای ثبت شرکت این است که به دلیل قانونی بودن فعالیت ها به راحتی می توان با شرکت های دولتی و خصوصی معامله نمود. و قرارداد منعقد کرد و در مناقصات شرکت نمود.شرکت ها به دلیل عدم اعتماد هیچ گاه با اشخاص حقیقی وارد مذاکره نمی شوند و ترجیح می دهند با شرکت های ثبت شده و قانونی معامله نمایند.

وقتی یک شرکت به صورت قانونی فعالیت می نماید می تواند در سایر نقاط کشور و جهان شعبه تاسیس نماید.و از این طریق فعالیت های خود را گسترش دهد.

از دیگر مزایای ثبت شرکت این است که می توانید از حمایت های دولت از جمله دریافت تسهیلات بانکی برخوردار شوید.در این صورت است که شرکت های دیگر می توانند به شما اعتماد نمایند و با شرکت شما وارد معامله شوند.

به طور کلی با ثبت شرکت می توان در چهارچوب قانون فعالیت کرد و آن را گسترش داد و از سوء استفاده سود جویان جلوگیری نمود.

انواع شرکت ها

شرکت های تجاری براساس میزان سرمایه، تعداد اعضا ، نحوه تشکیل و قوانین آن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند.مطابق ماده ۲۰ قانون تجارت شرکت های تجاری به ۷ نوع متفاوت تقسیم می شوند که موارد زیر را شامل می شوند:

  1. شرکت های سهامی عام و سهامی خاص
  2. شرکت مختلط سهامی
  3. شرکت غیر مختلط سهامی
  4. شرکت با مسئولیت محدود
  5. شرکت نسبی
  6. شرکت تضامنی
  7. شرکت تعاونی
 

ثبت شرکت سهامی عام

در شرکت سهامی عام  سرمایه شرکت از طریق سهام تقسیم شده بین موسسین و عموم مردم تامین می شود.وسهام شرکت سهامی عام قابل نقل و انتقال می باشد.

نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی عام باید توسط اداره ی دارایی تایید گردد. و بعد از آن صورت جلسه ی هیئت مدیره برگزار شود و کلیه ی سهامداران جدید و قدیم آن را امضا نمایند.و سپس در یک شرکت ثبتی به ثبت برسانند.

حداقل تعداد سهامداران برای ثبت شرکت سهامی عام  ۳ نفر و حداقل اعضا ۵ نفر می باشد.در شرکت های سهامی عام برای فروش سهام باید آگهی پذیره نویسی منتشر شود تا عموم مردم مطلع شوند.

طبق ماده ۵ لایحه اصلاحی قانون تجارت برای ثبت شرکت سهامی عام حداقل  ۵۰۰ هزار تومان سرمایه نیاز می باشد.

سرمایه شرکت های سهامی عام از طریق مبلغ آورده سهامداران اصلی و فروش سهام و اوراق قرضه به عموم مردم تامین می شود.بر اساس ماده ۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت باید حداقل ۲۰% از سرمایه شرکت را موسسین،خودشان تعهد نمایند و ۳۵% از میزان تعهد شده را در بانک و به حساب شرکت سپرده نمایند.

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص یکی از مهم ترین و پرمتقاضی ترین شرکت ها در میان انواع شرکت ها برای ثبت می باشند. به دلیل اینکه از پشتوانه مالی قوی و سرمایه بیشتر نسبت به دیگر شرکت ها برخوردار می باشند و از شرکای متعدد و تنوع در فعالیت ها برخوردار می باشند.

در شرکت های سهامی خاص،سهام قابل عرضه و ارائه در بورس و اوراق بهادار نمی باشد ولی قابلیت نقل و انتقال را دارا می باشد.

در شرکت سهامی خاص تعداد شرکا نباید کمتر از ۳ نفر باشد.سرمایه در این شرکت ها باید حداقل یک میلیون ریال باشد.

شرکت های سهامی  خاص محدودیت های خاصی برای فعالیت و ثبت ندارند.یک شرکت سهامی خاص،شرکت بازرگانی به حساب می آید حتی اگر موضوع فعالیت آن بازرگانی نباشد.این شرکت ها برای اینکه این امکان برایشان فراهم شود که بتوانند از تسهیلات بانک بهره بگیرند و تا ۱۰ برابر سرمایه ثبت شده خود از بانک وام تقاضا نمایند باید افزایش سرمایه داشته باشند.

به دلیل اینکه شرکت های سهامی خاص از پشتوانه محکمی برخوردار هستند.برای شرکت در مناقصات و مزایده ها و نمایشگاه ها و اخذ نمایندگی ها دارای اعتبار نسبتا بالایی نسبت به سایر شرکت ها می باشند.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

براساس ماده ۹۴ قانون تجارت،شرکت با مسولیت محدود شرکتی است که در آن ۲ یا چند نفر برای انجام فعالیت تجاری و کسب درآمد شراکت می نمایند.این نوع از شرکت ها معمولا میان اعضای یک خانواده یا فامیل و یا دوستان شکل می گیرند.

در این نوع شرکت ها برخلاف شرکت سهامی،سرمایه شرکت به سهام تقسیم نمی گردد. بلکه سرمایه آن از طریق میزان مبلغ آورده اعضا تامین می شود. و هریک از سهامداران طبق مبلغ آورده خود در سود و زیان و بدهی های شرکت سهیم می باشند.به همین علت به سرمایه این  نوع شرکت ها سهم الشرکه می گویند.سهم الشرکه برخلاف سهام در شرکت های سهامی قابلیت نقل و انتقال ندارد.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ایجاد شرکت با مسئولیت محدود یک میلیون ریال می باشد.و حداقل اعضای مورد نیاز ۲ نفر می باشد.

ثبت شرکت تضامنی

مطابق ماده ۱۱۶ قانون تجارت در شرکت تضامنی  ۲ یا چند نفر که مسئولیت تضامنی دارند برای انجام فعالیت تجاری بایکدیگر وارد شراکت می شوند.به طور معمول این شرکت ها به این صورت تشکیل می شوند که تعدادی از افرادی که به یکدیگر اعتماد و اطمینان دارند .ولی سرمایه بسیاری ندارند اقدام می نمایند که شرکتی را تاسیس نمایند مثل شراکت پدر و فرزند.

اگر سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی های شرکت به اندازه کافی نباشد،تمامی شرکا در مقابل پرداخت آن مسئول می باشند.در این شرکت ها هیچ کدام از شرکا نمی توانند سهام خود را به دیگری انتقال دهد.فقط در صورتی که تمامی شرکا رضایت خود را اعلام نمایند.

از مزایای شرکت تضامنی نسبت به شرکت های دیگر این است که اطمینان و امنیت بیشتری برای معامله کنندگان به وجود می آورد به دلیل اینکه تمامی شرکا نسبت به بدهی های شرکت مسئول و متعهد می باشند.

در ثبت شرکت،هریک از شرکا با توجه به میزان سهام خود در مقابل بدهی های شرکت مسئول است.در ثبت شرکت تضامنی حداقل سرمایه تعیین نشده و می تواند هر مقداری باشد.حداقل اعضا برای ثبت شرکت تضامنی باید ۲ نفر باشد.

ثبت شرکت تعاونی

در شرکت تعاونی چند نفر شخص حقوقی که برای انجام فعالیت در زمینه تولید و توزیع و به منظور بهبود وضع اقتصادی و معیشتی اعضا و با رعایت قوانین بخش تعاونی شراکت می نمایند تشکیل می شود. در این نوع شرکت ها باید قبل از ایجاد شرکت از وزارت تعاون مجوز دریافت شود.

با وجود اینکه شرکت های تعاونی در قانون تجارت از شرکت های تجاری محسوب نمی شوند ولی فعالیت آن ها گامی به سوی بهبود وضعیت مادی و معیشتی اعضا می باشد.

می توان شرکت تعاونی را در قالب شرکت سهامی خاص نیز تشکیل داد. و یا طبق قوانین خاص شرکت و با توافق اعضا تشکیل داد.

در شرکت تعاونی حداقل اعضا ۷ نفر می باشد.کلیه اعضا براساس میزان سهام خود در شرکت در برابر بدهی های شرکت سهیم می باشند.

مراحل ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت

۱٫انتخاب نوع شرکت :

در این مرحله شما باید نوع شرکت خود را با توجه به میزان سرمایه و تعداد اعضا تعیین نمایید.نوع شرکت تعیین کننده حدود مسئولیت هریک از اعضا می باشد.

۲٫انتخاب موضوع شرکت :

اعضا و شرکای شرکت براساس نوع فعالیت شرکت و مدت آن تصمیم می گیرند که چه موضوعی را انتخاب نمایند.در برخی از موضوعات نیاز به اخذ مجوز از ارگان های مربوطه می باشد.

۳٫تعیین میزان سرمایه شرکت :

در این مرحله باید میزان سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی مشخص شود.میزان سرمایه اولیه برای ثبت به نوع شرکت بستگی دارد.میزان سرمایه در میزان اعتبار شما بین رقبا اثر می گذارد.هرچقدر سرمایه شرکت شما بیشتر باشد،اعتبار شرکت شما هم بیشتر می شود.و می توانید در مزایدات و مناقصات بیشتری شرکت نمایید.

۴٫تعیین مدت فعالیت شرکت :

مدت فعالیت شرکت می تواند محدود و یا نامحدود باشد.در صورت محدود بودن باید حداکثر مدت فعالیت به ماه تعیین شود.چنانچه مدت فعالیت شرکت تعیین نشود،نامحدود به حساب می آید.در صورت اتمام مدت شرکت باید آن را تمدید کرد و چنانچه تمدید نشود،شرکت منحل می شود.

۵٫تعیین مرکز اصلی شرکت :

شما باید برای شرکت خود یک مکانی را تعیین نمایید.تا آدرس،کدپستی و شماره تلفن دقیق و درست آن را در سامانه وارد نمایید.

۶٫تهیه و ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت :

در این مرحله باید با توجه به نوع و موضوع شرکت مدارک مورد نیاز را تهیه نمایید.شما می توانید برای اطلاع از مدارک مورد نیاز به صفحه مورد نظر در سایت ما مراجعه نمایید.و یا با کارشناسان ما در موسسه حقوقی و ثبتی تکسفیر تماس حاصل نمایید.

مراحل ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت ها :

  1. برای ثبت شرکت باید در ابتدا به سامانه اینترنتی به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir  و بخش درخواست ثبت شرکت مراجعه نمایید.و اطلاعات درخواستی را تکمیل و پس از آن مدارک لازم را بارگذاری نمایید.در ابتدا باید اطلاعات مربوط به متقاضی ثبت را وارد نمایید.
  2. در مرحله بعد باید پنج نام را به ترتیب اولویت وارد نمایید.نام های انتخابی باید دارای معنا و مفهوم باشند. و بیگانه نباشند و توسط اشخاص دیگری قبلا ثبت نشده باشند.
  3. بعد از آن موضوع شرکت را با توجه به نوع فعالیت و مدت آن معین نمایید.مدت فعالیت می تواند محدود یا نامحدود باشد.در صورتی که محدود باشد حداکثر مدت فعالیت را به ماه مشخص نمایید.
  4. بعد از این مرحله آدرس مرکز اصلی شرکت را به همراه کد پستی و شماره تلفن ثابت وارد نمایید.
  5. در این بخش میزان سرمایه شرکت را معین نمایید.در ثبت شرکت با مسئولیت محدود گزینه سرمایه نقدی و در ثبت شرکت سهامی خاص تعداد و ارزش سهام را تعیین نمایید.
  6. بعد از آن اطلاعات مربوط به سهام و میزان سرمایه هریک از شرکا و تعداد سهم و نقدی یا غیرنقدی بودن سرمایه را کامل نمایید.
  7. در مرحله بعد در صورت اخذ مجوز گزینه وجود مجوز را انتخاب نمایید و شماره مجوز و تاریخ مجوز را وارد نمایید. در غیر این صورت گزینه عدم وجود مجوز را انتخاب نمایید.
  8. در مرحله بعدی مشخصات تمامی اعضای شرکت را وارد نمایید.شامل نام،نام خانوادگی،نام پدر،شماره شناسنامه و…برای اشخاص حقیقی،و شناسه ملی و شماره ثبت برای اشخاص حقوقی و کدپستی برای اشخاص حقیقی و حقوقی.
  9. پس از آن سمت اعضای شرکت و مدیرعامل یا رئیس هیئت مدیره را وارد نمایید.و تاریخ شروع سمت،مدت و تاریخ پایان آن را وارد نمایید.و بعد از آن وضعیت حق امضا را مشخص نمایید. و در پایان کلید ثبت سمت شخص.
  10. در مرحله بعدی در صورت وجود نماینده،اطلاعات مربوط به نمایندگان قانونی شامل نماینده مورد نظر،نوع نمایندگی،مستند نمایندگی،شماره و تاریخ مستند نمایندگی و تاریخ شروع و پایان آن را وارد نمایید.
  11. در بخش بعدی در صورت وجود شعبه،اطلاعات مربوط به شعبه شامل کد پستی شعبه،شماره تلفن واحد ثبتی شعبه،آدرس شعبه را وارد نمایید.
  12. پس از آن اطلاعات مربوط به سال مالی و روزنامه رسمی شرکت را کامل نمایید.
  13. در این مرحله اطلاعات متن اظهارنامه،اساسنامه و شرکتنامه را تایپ نمایید.
  14. پس از آن گزینه تایید مدارک مورد نیاز،پذیرش نهایی و دریافت رسید را انتخاب نمایید.
  15. سپس امضای مدارک تایید شده و پرینت شده به وسیله اعضای شرکت از طریق سامانه.
  16. در پایان مراحل،سامانه یک شماره ثبت ارائه می دهد که برای چاپ در روزنامه مورد نیاز می باشد.
  17. بعد از اینکه اطلاعات خواسته شده را درست وارد کرده باشید،در مرحله بعد باید مدارک مورد نیاز را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس مشخص شده در تاییدیه پذیرش ارسال نمایید.

مدارک مورد نیاز برای ارسال بعد از ثبت اطلاعات در سامانه :

  • رونوشت مدارک شناسایی کلیه اعضا
  • گواهی عدم سوء پیشینه تمامی اعضا
  • ۲ نسخه از مدارکی که حاوی امضا اعضا باشد
  • یک نسخه از تایید نام و برگه رسید پذیرش اینترنتی

بعد از ارسال مدارک درخواستی بالا و در صورت کامل بودن،کارشناس اداره ثبت شرکت پیش نویس آگهی را تهیه می نماید و به متقاضیان ثبت و یا یکی از شرکا یا وکیل رسمی شرکت ارائه می دهد.در صورتی که ثبت شرکت نیازمند اخذ مجوز باشد کارشناس اداره ثبت از مرجع مربوطه استعلام می نماید.بعد از آن از شرکا یا وکیل رسمی شرکت امضایی مبنی بر ثبت با سند برابر است را دریافت می نماید.سپس ۲ نسخه آگهی  توسط رئیس اداره امضا می شود و یک نسخه از تمامی مدارک در پرونده شرکت ضبط و یک نسخه برای نگهداری در شرکت به متقاضی ارائه می شود.این سند،سند ثبت شرکت محسوب می شود.

تمامی مراتب پس از پایان مراحل ثبت در روزنامه رسمی کشور انتشار می یابد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

ثبت تغییرات شرکتثبت تغییرات شرکت

تغییرات شرکت به معنی تصمیماتی است که در جلسه مجمع عمومی عادی یا فوق العاده یا جلسات هیئت مدیره اتخاذ می شود.بعضی از تغییرات توسط مجمع عمومی فوق العاده و بعضی دیگر توسط مجمع عموم عادی انجام می گیرد.ولی به طور کلی تغییر مواردی که در اساسنامه عنوان شده است را مجمع عمومی فوق العاده می گیرد.

برای ثبت تغییرات شرکت  باید صورت جلسه ای تنظیم شود و کلیه اعضای شرکت آن را امضا نمایند.اگر شرکتی در زمان ثبت مجوز دریافت نموده است برای ثبت تغییرات نیز باید از مراجع مربوطه مجوز دریافت نماید.

در صورتی که یک شرکت بخواهد بیش از یک تغییر ایجاد نماید. مثلا تغییر آدرس،تغییر موضوع،تغییر نوع فعالیت و… باید برای هرکدام از تغییرات به صورت جداگانه صورت جلسه تنظیم نماید.و برای هرکدام به طور مجزا پذیرش دریافت بگیرد.در صورتی که صورت جلسه ای بدون پذیرش اینترنتی انجام شود آن صورت جلسه مردود اعلام می شود.

نکته : برای ثبت تمامی تغییرات و تصمیمات شرکت ها باید به پایگاه اینترنتی http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید.

متن صورت جلسه ای که در سامانه ثبت تغییرات تایپ می شود باید با متن صورت جلسه ای که به اداره ثبت شرکت ها ارائه می شود یکسان باشد.

طبق ماده ۷ قانون ثبت شرکت ها هرگونه تغییراتی که به نمایندگان شرکت یا مدیران شعب آن مربوط می شود باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد. و تا زمانی که این امر صورت نپذیرد هرگونه فعالیتی که نماینده یا مدیر سابق انجام داده است فعالیت شرکت محسوب می گردد.

ثبت تغییرات زیر در شرکت ها الزامی می باشد :

  1. تغییر نام شرکت
  2. تغییر اساسنامه
  3. انحلال شرکت
  4. تغییر مدیر یا مدیران
  5. تمدید مدت شرکت
  6. تعیین نمودن کیفیت تفریق حساب و یا تبدیل شرکا یا خروج برخی از آنها از شرکت

ثبت تغییرات

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت :

  1. کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه اعضای جدید و بازرسان و سهامداران
  2. کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای جدید و قدیم
  3. لیست اسامی افرادی که حق امضا دارند
  4. سمت اعضای جدید و قدیم
  5. تعداد سهام شرکت
  6. آدرس و کد پستی شرکت
  7. کپی آخرین روزنامه رسمی مربوط به تغییرات شرکت
  8. میزان سرمایه
  9. کپی برابر اصل کارت پایان خدمت اعضا و بازرسان جدید
  10. برگه دارایی در صورت نقل و انتقال سهام

انحلال شرکتانحلال شرکت

منظور از انحلال شرکت پایان عمر آن می باشد.برای انحلال شرکت باید دارایی اعضا از حالت مشاع خارج شود و بین آن ها تقسیم شود.برای اینکه بتوان دارایی شرکت را تقسیم کرد باید پیش از آن طلب طلبکاران را پرداخت نمود.

بعد از انحلال شرکت تمامی اموال شرکت به صورت معلق در می آید تا تمامی بدهی ها پرداخت شود.و پس از پرداخت بدهی ها طبق سهام هر شخص اموال تقسیم می شود.

در زمان انحلال شرکت تمامی سمت های کاری افراد سلب می شود و آنها نمی توانند فعالیت اجرایی داشته باشند.پس از اعلام انحلال،شرکت باید پروژه های اجرایی که در دست دارد را تکمیل نماید.و بعد از انحلال نمی تواند پروژه جدید بگیرد.

بعد انحلال شرکت باید تمامی بدهی ها و قروض شرکت پرداخت شود.و تمامی اموال نقدی و غیرنقدی بعد از انحلال بین سهامداران و ذی نفعان تقسیم شود.

پرداخت و تصفیه بدهی ها یک امر لازم و ضروری می باشد.بنابراین اعضای هیئت مدیره یک فرد متخصص در این زمینه را به عنوان مدیر تصفیه انتخاب می نمایند.

مدیر تصفیه از تاریخ انحلال شرکت به مدت یک سال فرصت دارد تا بدهی ها را پرداخت نماید.و در صورتی که بخواهد مهلت بیشتری بگیرد باید درخواست خود را به صورت کتبی اعلام نماید.

پس از انحلال شرکت،مدارک ثبتی شرکت تا ۱۰ سال در حوزه مربوط به اداره ثبت شرکت نگهداری و بایگانی می شود.

برای درخواست ثبت انحلال شرکت باید کلیه اعضا صورت جلسه انحلال را امضا نمایند.و اگر یک نفر آن را امضا ننماید انحلال شرکت منتفی می شود.اما اگر یکی از شرکا خود در جلسه حضور نداشته باشد اما به یکی از اعضا وکالت تام داده باشد می توان شرکت را منحل نمود.

در صورت رضایت کلیه اعضا باید ۵ روز پس از امضای صورت جلسه،مدارک مورد نیاز را به اداره ثبت شرکت ها ارائه نمایید.پس از ارائه مدارک ۱۰ تا ۱۵ روز مهلت وجود دارد تا آگهی انحلال شرکت در روزنامه رسمی شرکت چاپ شود.و در صورتی که آگهی منتشر نشود هنوز شرکت رسما منحل نشده است.

دلایل انحلال شرکتدلایل انحلال شرکت

انحلال شرکت ممکن است به صورت اختیاری یا اجباری انجام شود.دلایل اجباری شامل پایان موضوع فعالیت شرکت،انقضای مدت شرکت،ورشکستگی شرکت،کاهش شرکای شرکت می باشد.زمانی که شرکا خود تصمیم به انحلال شرکت بگیرند،انحلال اختیاری می باشد.

ا.پایان موضوع فعالیت شرکت : کلیه شرکت های تجاری و غیر تجاری برای رسیدن به اهداف مشخصی تشکیل می شوند.آنها بعد از پایان ماموریت تصمیم به انحلال شرکت می گیرند.مثل شرکت های استخراج معادن

۲.انقضای مدت شرکت : وقتی که یک شرکت تاسیس می شود مدت زمان فعالیت آن در اساسنامه قید می شود.بعد از پایان مدت تعیین شده و در صورت عدم تمدید این مهلت شرکت منحل می شود و کلیه فعالیت های آن متوقف می گردد.

۳.ورشکستگی شرکت : وقتی که شرکا و سهامداران در تامین سرمایه مورد نیاز شرکت دچار مشکل شوند. و به برخی دلایل مثل نوسانات بازار ارز و تحریم های اقتصادی نتوانند سود و بودجه شرکت را پرداخت نمایند اعلام ورشکستگی می نمایند.

۴.کاهش شرکای شرکت : در صورت کناره گیری و حذف شرکا و چنانچه تنها یک نفر در راس امور باقی بماند شرکت منحل می شود.

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود

  • رونوشت از مدارک شناسایی مدیر تصفیه
  • رونوشت از آخرین روزنامه رسمی شرکت
  • صورت جلسه انحلال شرکت که توسط کلیه اعضا و مدیر تصفیه امضا شده باشد
  • اصل دعوت از شرکا برای حضور در مجمع فوق العاده

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت تضامنی

  • اسناد مبنی بر ثبت شرکت
  • شناسنامه کلیه شرکا
  • صورت جلسه انحلال شرکت حاوی امضای شرکا و مدیر تصفیه

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت سهامی خاص

  • رونوشت مدارک شناسایی مدیر تصفیه
  • صورت جلسه انحلال شرکت دارای امضای اعضا و مدیر تصفیه
  • اصل آگهی چاپ شده در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار مبنی بر دعوت از شرکا برای حضور در مجمع فوق العاده
  • اصل آخرین روزنامه رسمی شرکت

خرید و فروش شرکت

خرید شرکت

اگرقصد دارید که شرکتی ثبت نمایید ولی وقت لازم و کافی برای طی نمودن مراحل ثبت ندارید.می توانید شرکت هایی که پیش از این ثبت شده اند و یا حائذ رتبه بندی هستند را خریداری نمایید.

زمانی که می خواهید شرکتی را خریداری نمایید باید قبل از هر اقدامی به نوع شرکت،اعم از شرکت با مسئولیت محدود،شرکت تضامنی و…،نوع رتبه شرکت،مکان شرکت،مدت تاسیس شرکت،،دارا بودن کد اقتصادی،میزان کارکرد شرکت و نداشتن بدهی های مالیاتی توجه نمایید.

فواید ثبت شرکت
فروش شرکت

فروش شرکت

ممکن است صاحبان شرکت ها بنا به دلایلی نتوانند به فعالیت شرکت خود ادامه دهند.آن ها می توانند با رعایت قوانین و شرایط موجود شرکت به جای انحلال آن،شرکت خود را واگذار نمایند و آن را به فروش برسانند.

برای انحلال شرکت باید مراحل مختلفی را طی نمود که باعث صرف هزینه و زمان می شود که در صورت واگذاری شرکت نیازی به طی این مراحل نمی باشد.خریدار هم در زمان اندکی صاحب شرکت می شود و می تواند کسب و کار خود را رونق دهد و در مناقصات و مزایده ها شرکت نماید.

پس از فروش شرکت تمامی مسئولیت ها و امور شرکت به اشخاص خریدار واگذار می شود.و اعضای کنونی شرکت خارج می شوند و اعضای جدید که شرکت را خریداری نموده اند مسئولیت اداره امور شرکت را به دست می گیرند.