ثبت برند

  • ثبت برند یا علامت تجاری

ثبت برند

منظور از برند چیست ؟

ثبت برند چیست ؟؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که خود برند چیست.

منظور از ثبت برند چیست همان نام،علامت،نشان و یا نماد یک شرکت است.طبق ماده ۱ قانون ثبت علائم و اختراعات و ثبت برند علامت تجاری به هر نوع علامتی اعم از تصویر،رقم،حرف،نقش،عبارت یا مهر و… گفته می شود. که برای تشخیص محصول تجاری انتخاب می شود.
در واقع نقطه تمیز یک محصول از محصولات مشابه دیگر برند محصول می باشد.

چه کالاهایی ملزم به داشتن برند می باشند ؟

جهت جلوگیری از تقلب،و تسهیل نظارت بر ساخت و تولید محصولاتی که برای مصرف مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود. مثل تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی،چه آن هایی که در ایران ساخته می شوندچه آن هایی از خارج وارد می شوند.باید دارای علامت صنعتی یا تجاری باشند.بر روی برچسب این کالاها باید موارد زیر ذکر شود : ۱٫ نام تجاری و نشانی کشور سازنده  ۲٫ شماره ثبت علامت در ایران.

ثبت کردن برند
مزایای ثبت برند

مزایای ثبت برند چیست

مزایای ثبت برند چیست ؟؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد،
ثبت برند مزایای بسیاری دارد، در ادامه به بعضی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

  • حمایت قانونی از نام تجاری:
    قبل از اینکه ثبت برند خود را انجام دهید، استفاده از نام تجاری شما شاید کاری غیر اخلاقی باشد،
    اما کار غیر قانونی نیست.
    پس از ثبت برند قانون از نام شما در مقابل این رفتار غیر اخلاقی حمایت خواهد کرد.
  • تبلیغات و بازاریابی هدفمند:
    ثبت برند به محصول شما هویت می بخشد،
    بنا بر این حالا می توانید به صورت گسترده برای تبلیغات هزینه کنید، چون برندتان فقط مال شماست
  • تمایز با محصولات مشابه:
    با مشخص بودن نام تجاری شما، مشتری ها برند شما را خواهند شناخت،
    اگر کیفیت کالای شما بالا باشد، مشتری به دنبال کالای شما خواهد بود.
  • دریافت تسهیلات و وام:
    پس از ثبت موسسات مالی و بانک ها اعتماد بیشتری به شما دارند،
    با استفاده از این ارتباطات می توانید وام دریافت کنید و سرمایه خود را افزایش دهید.
  • واگذاری نمایندگی:
    اعطای نمایندگی فروش و یا حتی نمایندگی تولید یکی دیگر از گزینه ها برای پیشرفت بیزینس می باشد،
    بی شک برای نماینگی دادن بایستی برند بنامی داشته باشید.

شرایط و ضوابط ثبت برند چیست

هر شخصی که فعالیت تجاری و بازرگانی انجام می دهد می تواند علامت تجاری مخصوص به خود را داشته باشد. شرایط ثبت برندبه شرط آن که این علامت را در اداره ثبت شرکت ها و علائم و اختراعات ثبت نماید.

هر برند تجاری تا ۱۰ سال متعلق به شخص متقاضی می باشد. و بعد از پایان ۱۰ سال می توان با پرداخت هزینه آن را تمدید نمود.بعد از اتمام ۱۰ سال،۶ ماه فرصت دارید که با پرداخت هزینه و جریمه دیرکرد آن را تمدید نمایید.هر شخص ذینفعی می تواند حکم ابطال ثبت علامت را درخواست نماید.

اسم یا عنوانی که بر خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و یا اخلاق حسنه باشد .و موجب فریب افکار عمومی شود نمی تواند به عنوان تجاری یا برند ثبت شود.

داشتن علامت تجاری و ثبت آن الزامی نیست.به عبارت دیگر افراد مختارند برای کالا یا محصول خود علامت یا برند انتخاب نمایند یا آن را بدون علامت عرضه نمایند.اگر برای کالای خود علامت اختیار کردند ملزم نیستند آن را ثبت نمایند.طبق قانون ثبت علائم و اختراعات،داشتن علامت تجاری اختیاری می باشد. به جز در مواردی که دولت آن را الزامی نماید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری حقوقی

  1. کپی مجوز فعالیت
  2. کپی روزنامه رسمی
  3. کپی شناسنامه و کارت ملی
  4. کپی کارت بازرگانی(در صورتی که در نام برند از حروف لاتین استفاده شده باشد)

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری حقیقی

  1. کپی شناسنامه و کارت ملی
  2. کپی مجوز فعالیت
  3. کپی کارت بازرگانی(در صورتی که در نام برند از حروف لاتین استفاده شده باشد)
مدارک ثبت برند

متقاضیان برای اظهارنامه ثبت برند می توانند به صورت غیرحضوری و با مراجعه به سامانه http://iripo.ssaa.ir مراحل ثبت برند خود را انجام دهند.برای این منظور باید ابتدا مدارک مورد نیاز را تهیه و اسکن نمایید.

بعد از اتمام مراحل ثبت برند،به شما کد رهگیری توسط سامانه داده خواهد شد. که در صورت تایید مدارک توسط کارشناس،۲ نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال می شود.بعد از امضای هر ۲ نسخه،یکی از نسخه ها را به همراه مدارک برابر اصل شده .و فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال نمایید.بعد از دریافت مدارک،مراحل ثبت آغاز می شود.

اداره مالکیت صنعتی اظهارنامه را از نظر اینکه با شرایط و مقررات موجود در این قانون منطبق است. بررسی می نماید و چنان چه علامت قابل ثبت باشد اجازه انتشار آگهی آن را صادر می نماید.

مطابق قانون اظهانامه ثبت علامت همراه با نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدمات آن به اداره مالکیت صنعتی ارائه می شود.هزینه های ثبت علامت را باید متقاضی پرداخت نماید.این هزینه فقط از طریق سامانه قابل پرداخت می باشد.

در صورتی که شخص درخواست علامت تجاری نماید که مشابه علامت ثبت شده دیگری است .طوری که مصرف کنندگان تفاوت آن ها تشخیص ندهند آن شخص دارای علامت می تواند به ثبت او اعتراض نماید.

آگاهی از قابلیت ثبت برند چیست

فلسفه ثبت برند جلوگیری از کپی برداری از نام تجاری سایرین است.
اگر قصد دارید علامت تجاری خود را ثبت کنید نباید قبلا از ان ثبت شده باشد.
حتی مشابه آن هم نباید باشد که ذهن مردم را به اشتباه نندازد به نوعی گول زننده نباشد.

پس چنانچه یک نام شبیه نام درخواستی شما، قبلا توسط شخص یا شرکت دیگری، حوزه فعالیت شما، ثبت شده باشد، شما دیگر نمیتوانید ان را به ثبت برسانید.

مراحل ثبت برند چیست

در مرحله اول باید اظهارنامه ثبت نامی خود را تحویل کارشناسان ثبت علائم تجاری بدهید،
برای تنظیم اظهارنامه، کارشناسان شرکت نیک پارس، این کار را در سریع ترین زمان ممکن برای شما انجام می دهند.
پس از تحویل این اظهارنامه کارشناسان نسبت به رد و یا تایید شدن نام برند شما اقدام می کنند.

اگر از نظرات کارشناسان مشاور در این زمینه استفاده نکنید امکان دارد چندین بار برند انتخابی شما توسط کارشناسان علائم تجاری، عدم تایید شود و به ازای هر عدم تاییدی دوباره ۱۵ روز از وقت و انرژی شما گرفته می شود،
پس بهتر می باشد در ابتدا از مشاورین و متخصصین فعال در این زمینه استفاده کنید تا هم وقت و هم هزینه شما به هدر نرود.

۱٫ تحقیقات اولیه: در این مرحله، باید اطمینان حاصل کنید که برندی که قصد ثبت آن را دارید، تاکنون توسط شخص دیگری ثبت نشده است و در دسترس است. باید به دقت دیتابیس‌های مربوطه را مشاهده کنید و همچنین بررسی کنید که آیا برند مشابهی قبلاً ثبت شده است یا خیر.
۲٫ تدوین اسناد: در این مرحله، لازم است اسناد لازم برای ثبت برند را تدوین کنید. این شامل اظهارنامه ثبت برند، توضیح درباره کالا یا خدمات مرتبط و اطلاعات شما به عنوان متقاضی ثبت برند است.

۳٫ پرداخت هزینه: برای ثبت برند، نیاز است هزینه های ثبت مربوطه را پرداخت کنید. هزینه‌ها ممکن است بر اساس جغرافیایی و قوانین محلی متفاوت باشد.

۴٫ ارسال اسناد: در این مرحله، باید اسناد لازم را به دفتر ثبت برند و یا سازمان مربوطه ارسال کنید. این ممکن است به صورت آنلاین یا حضوری انجام شود.

۵٫ بررسی مرحله به مرحله: بعد از ارسال اسناد، معمولاً مراحل ثبت برند توسط مقامات صلاحیت‌دار بررسی می‌شود. ممکن است این فرآیند زمان بر باشد و نیاز به صبر داشته باشد.

۶٫ صدور گواهی ثبت برند: پس از بررسی و تایید مستندات، گواهی ثبت برند به شما صادر می‌شود. این گواهی شامل اطلاعات شما به عنوان صاحب برند است و حقوق حاصل از برند را به شما تأیید می‌کند.

موارد ممنوع در ثبت برند

مواردی که در ثبت برند ممنوع می‌باشند عبارتند از:

  1. برندهایی که با قوانین مربوط به حقوق معنوی و تجاری دیگران تداخل دارند.
  2. برندهایی که نام آن‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم با نشان‌های تجاری مشهور و قابل شناسایی در تعارض است.
  3. برندهایی که شامل نشان‌های غیرمجاز، توهین‌آمیز، خشونت‌آمیز، مذهبی، ملیتی، اخلاقی یا غیراخلاقی باشند.
  4. برندهایی که نام آن‌ها به طور غیرمجاز از نشان‌های جغرافیایی یا محلی مشهور استفاده کنند.
  5. برندهایی که ممکن است به شکل تقلیدی از برندهای معروف دیگر باشند و باعث ایجاد گمراهی در بازار شوند.
  6. برندهایی که معادلات فرهنگی یا مذهبی مشکل‌ساز باشند و باعث توهین یا ناراحتی افراد یا گروه‌های خاص شوند.
  7. برندهایی که با علایق عمومی مغایرت داشته باشند یا منجر به ایجاد سردرگمی و اشتباه در اذهان مردم شوند.
  8. برندهایی که تمایل به استفاده از نام‌ها یا نمادهای متعلق به دولت یا سازمان‌های دولتی را نشان دهند بدون اجازه رسمی.

چه اشخاصی می توانند به علامت ثبت شده و یا در حال ثبت اعتراض نمایند ؟

– افرادی که آن علامت را علامت تجاری خود تشخیص دهند.

– افرادی که آن علامت به علامت آن ها به حدی شبیه است که مصرف کنندگان عادی را به اشباه می اندازد.اعتراض ممکن است قبل از ثبت برند و یا بعد از آن انجام شود.

علامت ثبت شده

اعتراض قبل از ثبت برند

این اعتراض باید طی مدت ۳۰ روز از تاریخ انتشار آگهی مربوطه انجام شود.شخص مدعی باید همراه با ذکر نام،شغل و آدرس خود کلیه مدارک و ادله خود را نیز ارائه دهد.اداره ثبت باید طی مدت ۱۰ روز از تاریخ مندج در اعتراض نامه مراتب را به درخواست کننده ثبت علامت ابلاغ نماید.

در صورتی که شخص معترض طی مدت ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به متقاضی ثبت،اعتراض خود را پیگیری ننماید .علامت درخواست شده برای ثبت به نام متقاضی آن به ثبت می رسد.

اعتراض بعد از ثبت برند چیست

به دلیل اینکه ممکن است افراد ذینفع متوجه آگهی تقاضای ثبت نشوند. و یا اینکه علامت ثبت شده طوری باشد که مصرف کنندگان عادی را دچار اشتباه نماید. طبق ماده ۲۲ قانون ثبت علائم و اختراعات،اشخاص ذینفع می توانند طی مدت ۳ سال بعد از تاریخ ثبت علامت،اعتراض خود را اعلام نمایند.

موارد ذیل به عنوان برند و علامت تجاری قابل ثبت نمی باشند:

  1.  علائمی که قدرت و توانایی تمیز دهندگی و متمایز بودن را نداشته باشند
  2.  علائمی که فاقد هرگونه صفات مشخصه و کاملاً عام باشند (بطور مثال شما نمی توانید عبارت “پارچه” را برای محصولات نساجی و طبقات مرتبط مانند پوشاک به ثبت برسانید)
  3.  علائمی که توصیفی هستند (به طور مثال شما نمی توانید برند “خوشمزه” را برای مواد غذایی بکار ببرید)
  4.  علائمی که شامل یک اسم تعیین کننده نوع و جنس کالاها باشند (به طور مثال شما نمی توانید برند “شیشه” را برای محصولات شیشه ای ثبت نمایید)
  5.  علائمی که عین و یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت و یا نام تجاری باشند که برای همان کالاها یا خدمات یا کالاها یا خدمات مشابه ای که متعلق به فرد دیگری (اعم از حقیقی و یا حقوقی) که در ایران معروف است بکار روند (اعم از آنکه آن علامت و یا نام تجاری معروف قبلاً به ثبت رسیده باشد و یا هنوز ثبت نشده باشد)
  6. علائمی که گمراه کننده باشند ( به طور مثال شما نمی توانید برای کالای چوبی عبارت آهنین بکار ببرید)
  7. علائمی که عین و یا شبیه علائمی هستند که قبلاً در طبقات دیگری به ثبت رسیده‌اند امّا بسیار معروف و مشهور هستند (به منظور جلوگیری از سوء استفاده و بهره‌مندی بی جهت از دسترنج دیگران و جلوگیری از یک حمایت اضافی)
ثبت برند
  1.  علائمی که مغایر با نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند بدون تردید قابل ثبت نخواهند بود
  2.  علائمی که با علائم تجاری ثبت شده که متعلق به اشخاص ثالث است در تعارض باشد
  3.  علائمی که درخواست ثبت آن ها همراه با سوء نیّت باشد غیر قابل ثبت هستند و اگر هم ثبت شده باشند در دادگاه قابل ابطال هستند
  4.  علائمی که جزء علائم ذکر شده در ماده ۶ کنوانسیون پاریس باشند (به طور مثال بر اساس بند الف ماده ۶ کنوانسیون پاریس اگر بدون اجازه مقامات صالح علائم رسمی، بیرق [پرچم] و دیگر نشانه های دولتی کشور های عضو اتحادیه و نشانه و انگ رسمی و دولتی و تقلید آثار و علائم تاریخی و خانوادگی را برای علامت تجاری و یا صنعتی یا عناصر این علامت بکار برند کشورهای اتحادیه توافق دارند که تقاضای ثبت آن را نپذیرند و اگر این تقاضا ثبت شده است ثبت آن را با اقدامات مقتضی باطل و استعمال آن را منع کنند.)
  5.  علائمی که حاوی مشخصات جغرافیایی نادرست که موجب گمراهی عموم در خصوص مبدا کالای تحت علامت باشند، قابل ثبت نخواهد بود (بطور مثال شما نمی‌توانید برای کالایی که در ایران تولید و یا بسته بندی می‌شود تقاضای ثبت علامت تجاری «البغداد» را داشته باشید)
  6.  ثبت علامت تجاری مورد نظر با قانون مغایرت داشته باشد
  7.  علائمی که حق تقدم افراد دیگر (چه حقیقی و چه حقوقی) را در تقاضای ثبت علامت تجاری مورد نظر تضییع نماید.

ثبت برند در روزنامه های رسمی چگونه ممکن می باشد؟

در این مرحله نوبت به انتشار برند در روزنامه های رسمی و شناساندن آن به مردم می رسد.

در این زمینه می باید برند انتخابی خود را همراه با نام و محصولاتی که قصد دارید در شرکت خود به فروش رسانید، در روزنامه های رسمی بیان نمایید.

درواقع با این کار مردم را از آینده برند خود آگاه خواهید کرد و جذب مشتری از همین زمان آغاز خواهد شد.

نیاز می باشد که این مرحله علاوه بر شناساندن برند شما به دیگران، برای اطلاع کارشناسان از صداقت شما در ارائه برند نیز خواهد بود.

در صورتی که برند شما در روزنامه ها درج گردد و کسی با عنوان جعل نام از شرکت دیگری شکایتی به دادگاه ببرد، باید با اعتبار خود در آینده کاری به طور کامل خداحافظی نمایید.

زیرا با اطلاع کارشناسان از این قضیه در کنار عدم تایید برند، صداقت کاری شما نیز به خطر می افتد.

بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا اشتباه یا تقلبی در انتخاب نام یا طرح برند پیش نیاید.

بدین منظور بهترین راه استعلام نام انتخابی شما از طریق وکیل خواهد بود.

وکلا با انجام پیگیری های مورد نیاز از بروز چنین مشکلات خطرسازی در آینده به خوبی جلوگیری خواهند کرد.

برای تمدید ثبت برند، معمولاً مدارک زیر لازم است:

۱٫ فرم درخواست تمدید: شما باید فرمی که برای تمدید ثبت برند طراحی شده است را تکمیل کنید. این فرم شامل اطلاعات اساسی شرکت یا صاحب برند و جزئیات برند است. شما ممکن است از سازمان ثبتی مربوطه دریافت کنید یا آنلاین از طریق سامانه الکترونیکی آنها تکمیل کنید.

۲٫ گواهی ثبت برند قبلی: شما باید نسخه اصلی گواهی ثبت برند قبلی را ارائه کنید. این گواهی نشان می‌دهد که برند شما قبلاً ثبت شده است.

۳٫ مدارک هویتی: ممکن است بخواهید مدارک هویتی مربوط به شرکت یا صاحب برند خود را ارائه کنید. مثالهایی از مدارک هویتی شامل کپی پاسپورت، کارت ملی یا شناسنامه می‌باشند.

۴٫ رسید پرداخت: شما باید مبلغ هزینه تمدید را پرداخت کنید. بنابراین، علاوه بر مدارک، رسید پرداخت همچنین ممکن است لازم باشد.

۵٫ سایر مدارک: به دلیل تفاوت قوانین و مقررات در هر کشور، ممکن است مدارک اضافی مورد نیاز باشند. این ممکن است شامل مدارک مالی (مانند صورت سود و زیان، ترازنامه) و اسناد مربوط به تغییرات جدید در برند باشد (مثلاً تغییر نام، تغییر مالکیت و غیره).

سوالات متداول ثبت برند

اعتبار ثبت برند به مدت ۱۰ سال است و بعد از گذشت ۱۰ سال شما ۶ ماه زمان دارید تا برای تمدید برند خود اقدام نمایید.

به علت اینکه امور طی شده متفاوت است هزینه ثبت برند هم متغیر می باشد برای اطلاع بیشتر تماس بگیرید.

برای ثبت برند شما نیازیه به هیچگونه ثبت شرکت ندارید شما میتوانید با گرفتن جواز خود اقدامات لازم را برای ثبت برند انجام داد.

تمای محتویات سایت متعلق به موسسه ی ثبتی حقوقی تکسفیر میباشد-©توسعه و پشتیبانی :منسیکس