اخذ کد اقتصادی

  • اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست

کلیه اشخاص بعد از ثبت شرکت باید اقدام به اخذ کداقتصادی نمایند.
کد اقتصادی یک شماره ۱۲ رقمی می باشد که طبق قانون به اشخاص حقیقی و حقوقی که کالا یا خدماتی را عرضه می نمایند داده می شود.
از این کد اقتصادی برای شناسایی شرکت ها در واحد مالیاتی استفاده می شود.
بنابراین مطابق قانون مالیاتی تمامی شرکت های ثبت شده باید برای اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند.

هر شرکت یا موسسه ای،بعد از اینکه ثبت شد و آگهی تاسیس آن صادر گردید،دو ماه فرصت دارد در دارایی پرونده تشکیل دهد و اقدام به اخذ کداقتصادی نماید.
پرونده مالیاتی از آن جهت اهمیت دارد که وقتی یک شرکت تاسیس شد،بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی تواند کد اقتصادی دریافت نماید.
بنابراین شرکت نمی تواند نسبت به عقد قرارداد اقدام نماید و فعالیتی را انجام دهد.
همچنین شرکت نمی تواند در پایان سال مالی اظهار نامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارائی ارائه دهد.
بعد از اخذ کداقتصادی ، هر شرکتی باید این کد را روی تمامی فاکتو های خرید و فروش خود درج نماید.

چرا شرکت ها نیاز به کد اقتصادی دارند؟

دریافت کد اقتصادی سریع به منظور دریافت مجوز برای فعالیت اقتصادی و پرداخت حقوق حقه دولت در چهارچوب مالیات و جلوگیری از فعالیت و تلاش های غیر عرف و ناسالم یکی از مزایای اخذ کد اقتصادی سریع محسوب می شود؛ که موجب پرداخت عادلانه و منصفانه ی مالیات می شود که رعایت نکردن آن در همین مورد، باعث می شود به اشتباه، مالیات سنگینی را پرداخت کنید.

کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می‌شود و تمامی شرکت‌های ثبت شده،  ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند.

اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی

به چه دلایلی اخذ کد لازم است ؟

  1. شرکت در مزایده ها و مناقصات
  2. اخذ کارت بازرگانی
  3. افتتاح حساب در بانک
  4. صدور فاکتور
  5. عقد قرارداد با شرکت های دولتی

مزایای اخذ کد

اخذ کد اقتصادی مزایای بی شماری برای صاحبان شرکت ها دارد که از جمله آن ها این است که می توانید برای اخذ کارت بازرگانی و مجوز فعالیت های تجاری و همچنین پرداخت مالیات از آن استفاده نمایید.

کد اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی ارائه می شود و همچون شماره شناسایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی محسوب می شود.
سازمان امور مالیاتی با استفاده از کد اقتصادی می تواند دفاتر قانونی،صورت حساب ها و فاکتورهای صادر شده را راحت تر بررسی نماید.

با استفاده از کد اقتصادی می توان برای فعالیت های تجاری مجوز دریافت نمود و نسبت به پرداخت حقوق دولت در قالب مالیات اقدام نمود و از رقابت های ناسالم جلوگیری نمود.

جریمه مالیاتی برای نگرفتن کد اقتصا دی

امتناع از اخذ کد اقتصا دی یا سرپیچی از قوانین مربوطه، پیامدهایی به همراه دارد.

  • اگر شرکت برای بار اول مرتکب چنین خطایی شود؛ طبق قانون باید دو برابر سود حاصل از معاملات خود را به عنوان جریمه پرداخت کنید.
  • چنانچه شرکت تخلف موردنظر را برای بار دوم نیز تکرار کند؛ طبق قانون محل اقامت آن به مدت سه ماه پلمپ می­شود.
    تکرار خطای مذکور برای بار سوم منجر به محکومیت مدیران شرکت به سه تا شش ماه حبس می­گردد.

جریمه‌ی استفاده از کد اقتصادی دیگران

طبق تبصره‌ی ۱ ماده‌ی ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم، استفاده‌کنندگان از کد اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بر درآمد و همچنین جرایم موضوع این ماده با اشخاصی که کد اقتصادی آنان مورد استفاده قرارگرفته می باشد مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

برای اخذ کد اقتصادی، باید به مراحل زیر عمل کنید:

درخواست ثبت نام شرکت: شما باید به سازمان ثبت شرکت‌ ها و مؤسسات غیرتجاری کشور مراجعه کرده و درخواست ثبت نام شرکت را ارائه دهید. اطلاعات شرکت، مانند نام شرکت، آدرس، نام مدیرعامل و سهامداران باید در این درخواست ثبت شود.

ارائه مدارک: پس از ارسال درخواست ثبت نام شرکت، شما باید مدارک مورد نیاز را به سازمان ثبت شرکت‌ ها ارائه دهید. این مدارک می‌تواند شامل اسناد هویتی مدیرعامل، ضمانتنامه بانکی، روزنامه رسمی و سایر اسناد لازم برای ثبت شرکت باشد.

پرداخت هزینه: برای اخذ کد اقتصادی، باید هزینه‌ای را که توسط سازمان ثبت شرکت‌ها تعیین شده است، پرداخت کنید.

تایید و صدور کد اقتصادی: پس از بررسی مدارک و پرداخت هزینه، سازمان ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری کشور کد اقتصادی شما را صادر می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد.

ثبت در سامانه‌های مرتبط: پس از دریافت کد اقتصادی، شما باید شرکت خود را در سامانه‌های مرتبط، مانند سامانه‌ی مالیاتی، ثبت کنید و اطلاعات شرکت را در آن به‌روز نگه دارید.

معمولاً فرآیند اخذ کد اقتصادی حدود چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد و زمان دقیق آن بستگی به سرعت پاسخگویی و روند کاری سازمان ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری کشور دارد.

مراحل اخذ کد اقتصادی

 اخذ کد اقتصادی

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی:


تمامی اشخاص حقیقی که در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالا و خدمات فعالند.
تمامی اشخاص حقوقی که در زمینه ی تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالاها و امور خدماتی فعالیت دارند.
اشخاص حقیقی باید دارای پروانه ی کسب و کار از مراجع مربوطه بوده و محل فعالیت تجاری داشته باشند
و برای اخذ کد اقتصادی بایدشرایط لارم را داشته باشند.
همان طور که گفته شد،برای اخذ برگه ی کداقتصادی نیاز می باشد ابتدا برای شرکت مورد نظر تشکیل پرونده ی مالیاتی داد.
اشخاص حقیقی یا حقوقی نامبرده که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی ننمایند
در برابر ضوابط و قوانین سازمان امور مالیاتی کشور ،علی الراس شناخته می شوند.

اشخاص غیر مکلف به اخذ کد اقتصادی:
  1. مساجد و تکایا
  2. اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلمسازی و فعالیت های مرتبط،طراحی،خطاطی،نقاشی،نویسندگی،ترجمه کتاب،گرافیک و ویراستاری اشتغال دارند.
  3. اشخاص حقیقی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارند.
    از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
  4. اتحادیه های امور صنفی
    ( به موجب مواد ۴ و ۲۳ قانون نظام صنفی،اتحادیه های مجاز به فعالیت های اقتصادی نمی باشند.)
  5. اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط مذکور در بند
    این دستورالعمل را دارا نمی باشد بشرط آنکه ارزش پیمان و یا مبلغ دریافتی کل پیمان های آن ها در یکسال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد.

جریمه مالیاتی برای نگرفتن کد اقتصادی

امتناع از اخذ کد اقتصادی یا سرپیچی از قوانین مربوطه، پیامدهایی به همراه دارد.

  • اگر شرکت برای بار اول مرتکب چنین خطایی شود؛ طبق قانون باید دو برابر سود حاصل از معاملات خود را به عنوان جریمه پرداخت کند.
  • چنانچه شرکت تخلف موردنظر را برای بار دوم نیز تکرار کند؛ طبق قانون محل اقامت آن به مدت سه ماه پلمپ می­شود. تکرار خطای مذکور برای بار سوم منجر به محکومیت مدیران شرکت به سه تا شش ماه حبس می­گردد.

مشخصات کارت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی

کارت اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی که کد اقتصادی آن‌ها در این کارت درج‌شده از نظر ظاهر دارای تفاوت‌هایی می باشند در کارت اقتصادی اشخاص حقیقی عکس ۲ در ۳ مؤدی، نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، آدرس محل فعالیت و کد حوزه مالیاتی شخص حقیقی ذکر شده می باشد.

اما در کارت اقتصادی اشخاص حقوقی خبری از عکس نمی باشد، نوع شخص حقوقی ذکر گردیده و صدور کارت اشخاص حقوقی به صورت لیزری صورت میگیرد. البته مشخصات شخص حقیقی مؤدی در کارت اقتصادی اشخاص حقوقی نیز وجود دارد. در ادامه تصویری از یک نمونه کارت اقتصادی مشاهده می کنید

زمانی که کلیه مدارک بالا را بعد از تکمیل نمودن به حوزه مالیاتی تحویل نمایید،سر ممیزی مالیاتی،آن ها را بررسی می نماید.
چنانچه مورد تایید قرار گرفت و در دفتر حوزه ثبت گردید،در مقابل دریافت مدارک به شما رسیدی ارائه می دهد.
پس از آن مدارک به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و اداره شماره اقتصادی فرستاده می شود و مسئولان مربوطه آن ها را بررسی می نمایند و در صورت تایید کارت کد اقتصادی را صادر می نمایند.

گرفتن کد اقتصادی

برای چه کسانی ضروری میباشد؟

  • گرفتن کد اقتصادی برای کلیه شرکت هایی که در حوزه های تولید، مونتاژ و توزیع کالا
    ( هر کالایی ) و یا شرکت های فعال در حوزه کارهای خدماتی
  • گرفتن کد اقتصادی برای کلیه‌ افرادی ( اشحاص حقیقی ) که در حوزه های تولید،
    مونتاژ و توزیع کالا و یا در حوزه کارهای خدماتی و دارای جواز کسب‌ و کار از مراجع مربوطه هستند و یا دارای مکانی برای فعالیت تجاری خود هستند.

کاربردهای اصلی کد اقتصادی برای امور مهم تجاری عبارتند از:

_ اخذ کارت بازرگانی.

_ شرکت در مزایده ها.

_ صدور فاکتور.

_ باز کردن حساب در بانک

_ شرکت در مناقصات

_اخذ قرارداد با شرکتها دولتی

پیگیری وضعیت ثبت نام کد اقتصادی

در پایان آموزش ثبت نام و دریافت کد اقتصادی نیاز می باشد به این نکته مهم نیز اشاره‌ کنیم:

درصورتی‌که قصد داشتید از وضعیت ثبت نام کداقتصادی خود اطلاع دپیدا کنید قادر هستید پس از طی کردن مراحل اول و دوم که در بالا ذکر شد، گزینه پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید و پس از واردکردن رمز و کد کاربری خود از وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی اطلاع پیدا کنید.

همچنین در این بخش اخطار یا اعلام خطاها نیز مشخص می باشد و در صورت نیاز می‌توانید نسبت به رفع آن‌ها از همین بخش نیز اقدام نمایید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی

مدارک اخذ کد اقتصادی اشخاص حقوقی

  1. درخواست کتبی توسط متقاضی
  2. آخرین آگهی تاسیس شرکت در روزنامه
  3. کپی تمامی صفحات مدارک شناسایی
  4. کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
  5. تکمیل فرم اطلاعات شناسایی اشخاص حقوقی

مدارک اخذ کد اقتصادی اشخاص حقیقی

  1. درخواست کتبی توسط متقاضی
  2. کپی پروانه کسب
  3. کپی تمامی صفحات مدارک شناسایی
  4. ۳ قطعه عکس ۳*۲
  5. کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
  6. تکمیل فرم اطلاعات شناسایی اشخاص حقیقی
 اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی ۱۶ رقمی چیست؟

قبلا کد اقتصادی ۱۲ رقمی وجود داشت اما به دلیل مشکلات موجود در سیستم مالیاتی کشور، سیستم جامع مالیاتی راه اندازی گردید در حقیقت تعداد افراد بالا رفت وبه دلیل دستی بودن این کد مشکلاتی به وجود برای حل این موضوع کد اقتصادی ۱۶ را به وجود اوردند.

و سایتی مختص آن طراحی کردند که افراد راحت تر اظهارات مالیاتی خود را ارائه دهند که تا حدی سبب بهتر شدن در سیستم مالیاتی و دریافت مالیات و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی گردید.

به علت عدم کارایی کد اقتصادی ۱۲ رقمی در سیستم جامع مالیاتی، نیاز به دریافت کد اقتصادی ۱۶ رقمی به وجود آمد

کد اقتصادی ۱۲رقمی چیست؟

برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی که در امر تولید و خدمات و تجارت کالا ها فعالیت دارند از سال ۷۵تا به حالا یک کد تخصیص داده شد و این اشخاص حقیقی و حقوقی که در نقش فروشنده یا تولید کننده می باشند.

 این کد را باید روی فاکتور های خرید و فروششان درج نمایند که این کار در محسابه ی سود بسیار کار امد و مفید است و سو را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می دهند و محاسبات مالیاتی براساس سند و مدرک می باشد و با این کد سازمان امور مالیاتی قادر است دفاتر قانونی، فاکتورها و صورتحساب های صادر شده را به راحتی بررسی کنند.

این کد یک شماره منحصر به فرد است که توسط سازمان امور مالیاتی و پس از طی مراحل خاصی به فعالان اقتصادی تخصیص داده می شود و در اصل شماره شناسایی این افراد در سازمان امور مالیاتی به حساب می اید این کد در واقع یک کد اجباری می باشد.

که باید برای امور مهم تجاری نظیر گرفتن کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت در مناقصات و مزایده ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی ، اخذ قرار داد با شرکت های دولتی در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی ، و صادر کردن فاکتور و حتی باز کردن حساب در بانک وجود داشته باشد. کد اقتصادی ۱۲رقمی شامل ۱۲ رقم می باشد و با عدد ۴ شروع می شود.

هزینه اخذ کد اقتصا دی

هزینه تشکیل پرونده اخذ کد اقتصادی در صورت تکمیل بودن مدارک و داشتن
سند اداری یا اجاره نامه هلوگرام دار اداری در موسسات خدمات اداری مختلف، متفاوت می باشد
و از ۶۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان شاید هم بالاتر است.
جهت اطلاع از هزینه و نحوه دریافت کد مالیاتی دقیق یا مراحل دریافت کد اقتصادی با مشاوران ما تماس بگیرید.

دریافت کد اقتصادی چه مدت زمان می برد؟

اگر قصد اخذ کد اقتصادی را دارید، باید به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید و بعد از تکمیل و ارائه فرم و مدارک پرونده شما شروع میگردد.  و پس از بررسی مدارک و بازدید بازرس از محل شرکت پرونده شما تایید خواهد شد. تمام این مراحل با تیم موسسه حقوقی تکسفیر، تنها بین ۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان بر است. لازم است بگوییم در هر مرحله که مدارک شما توسط کارشناس رد گردد باید به‌صورت مجدد بارگذاری مدارک انجام دهید و مراحل را از ابتدا طی کنید.

*** به همین منظور توصیه میشود حتما از کمک و تجربه متخصصین این حوزه استفاده نمایید

تمای محتویات سایت متعلق به موسسه ی ثبتی حقوقی تکسفیر میباشد-©توسعه و پشتیبانی :منسیکس