ثبت برند

  • ثبت برند یا علامت تجاری

ثبت برند

منظور از برند چیست ؟

منظور از برند همان نام،علامت،نشان و یا نماد یک شرکت است.طبق ماده ۱ قانون ثبت علائم و اختراعات،علامت تجاری به هر نوع علامتی اعم از تصویر،رقم،حرف،نقش،عبارت یا مهر و… گفته می شود. که برای تشخیص محصول تجاری انتخاب می شود.در واقع به وسیله علامت تجاری می توان یک محصول را از سایر محصولات مشابه تشخیص داد.

چه کالاهایی ملزم به داشتن برند می باشند ؟

جهت جلوگیری از تقلب،و تسهیل نظارت بر ساخت و تولید محصولاتی که برای مصرف مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود. مثل تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی،چه آن هایی که در ایران ساخته می شوندچه آن هایی از خارج وارد می شوند.باید دارای علامت صنعتی یا تجاری باشند.بر روی برچسب این کالاها باید موارد زیر ذکر شود : ۱٫ نام تجاری و نشانی کشور سازنده  ۲٫ شماره ثبت علامت در ایران.

ثبت کردن برند
مزایای ثبت برند

مزایای ثبت برند

زمانی که یک شرکت تاسیس می شود باید با توجه به زمینه فعالیت خود یک علامت یا برند انتخاب نماید.هر کسب و کار و تجارتی برای اینکه بتواندمحصول خود را تبلیغ نماید. و با دیگر برند ها رقابت نماید و از سوء استفاده سودجویان جلوگیری نماید باید دارای برند یا علامت باشد.به وسیله ثبت برند می توانید کسب سود نمایید و در آینده به محبوبیت برسید.شما حتی می توانید برند خود را به فروش برسانید.

شرایط و ضوابط ثبت برند

هر شخصی که فعالیت تجاری و بازرگانی انجام می دهد می تواند علامت تجاری مخصوص به خود را داشته باشد. شرایط ثبت برندبه شرط آن که این علامت را در اداره ثبت شرکت ها و علائم و اختراعات ثبت نماید.

هر برند تجاری تا ۱۰ سال متعلق به شخص متقاضی می باشد. و بعد از پایان ۱۰ سال می توان با پرداخت هزینه آن را تمدید نمود.بعد از اتمام ۱۰ سال،۶ ماه فرصت دارید که با پرداخت هزینه و جریمه دیرکرد آن را تمدید نمایید.هر شخص ذینفعی می تواند حکم ابطال ثبت علامت را درخواست نماید.

اسم یا عنوانی که بر خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و یا اخلاق حسنه باشد .و موجب فریب افکار عمومی شود نمی تواند به عنوان تجاری یا برند ثبت شود.

داشتن علامت تجاری و ثبت آن الزامی نیست.به عبارت دیگر افراد مختارند برای کالا یا محصول خود علامت یا برند انتخاب نمایند یا آن را بدون علامت عرضه نمایند.اگر برای کالای خود علامت اختیار کردند ملزم نیستند آن را ثبت نمایند.طبق قانون ثبت علائم و اختراعات،داشتن علامت تجاری اختیاری می باشد. به جز در مواردی که دولت آن را الزامی نماید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری حقوقی

  1. کپی مجوز فعالیت
  2. کپی روزنامه رسمی
  3. کپی شناسنامه و کارت ملی
  4. کپی کارت بازرگانی(در صورتی که در نام برند از حروف لاتین استفاده شده باشد)

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری حقیقی

  1. کپی شناسنامه و کارت ملی
  2. کپی مجوز فعالیت
  3. کپی کارت بازرگانی(در صورتی که در نام برند از حروف لاتین استفاده شده باشد)
مدارک ثبت برند

متقاضیان برای اظهارنامه ثبت برند می توانند به صورت غیرحضوری و با مراجعه به سامانه http://iripo.ssaa.ir مراحل ثبت برند خود را انجام دهند.برای این منظور باید ابتدا مدارک مورد نیاز را تهیه و اسکن نمایید.

بعد از اتمام مراحل ثبت برند،به شما کد رهگیری توسط سامانه داده خواهد شد. که در صورت تایید مدارک توسط کارشناس،۲ نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال می شود.بعد از امضای هر ۲ نسخه،یکی از نسخه ها را به همراه مدارک برابر اصل شده .و فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال نمایید.بعد از دریافت مدارک،مراحل ثبت آغاز می شود.

اداره مالکیت صنعتی اظهارنامه را از نظر اینکه با شرایط و مقررات موجود در این قانون منطبق است. بررسی می نماید و چنان چه علامت قابل ثبت باشد اجازه انتشار آگهی آن را صادر می نماید.

مطابق قانون اظهانامه ثبت علامت همراه با نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدمات آن به اداره مالکیت صنعتی ارائه می شود.هزینه های ثبت علامت را باید متقاضی پرداخت نماید.این هزینه فقط از طریق سامانه قابل پرداخت می باشد.

در صورتی که شخص درخواست علامت تجاری نماید که مشابه علامت ثبت شده دیگری است .طوری که مصرف کنندگان تفاوت آن ها تشخیص ندهند آن شخص دارای علامت می تواند به ثبت او اعتراض نماید.

چه اشخاصی می توانند به علامت ثبت شده و یا در حال ثبت اعتراض نمایند ؟

– افرادی که آن علامت را علامت تجاری خود تشخیص دهند.

– افرادی که آن علامت به علامت آن ها به حدی شبیه است که مصرف کنندگان عادی را به اشباه می اندازد.اعتراض ممکن است قبل از ثبت برند و یا بعد از آن انجام شود.

علامت ثبت شده

اعتراض قبل از ثبت برند

این اعتراض باید طی مدت ۳۰ روز از تاریخ انتشار آگهی مربوطه انجام شود.شخص مدعی باید همراه با ذکر نام،شغل و آدرس خود کلیه مدارک و ادله خود را نیز ارائه دهد.اداره ثبت باید طی مدت ۱۰ روز از تاریخ مندج در اعتراض نامه مراتب را به درخواست کننده ثبت علامت ابلاغ نماید.

در صورتی که شخص معترض طی مدت ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به متقاضی ثبت،اعتراض خود را پیگیری ننماید .علامت درخواست شده برای ثبت به نام متقاضی آن به ثبت می رسد.

اعتراض بعد از ثبت برند

به دلیل اینکه ممکن است افراد ذینفع متوجه آگهی تقاضای ثبت نشوند. و یا اینکه علامت ثبت شده طوری باشد که مصرف کنندگان عادی را دچار اشتباه نماید. طبق ماده ۲۲ قانون ثبت علائم و اختراعات،اشخاص ذینفع می توانند طی مدت ۳ سال بعد از تاریخ ثبت علامت،اعتراض خود را اعلام نمایند.